Harlingen-Terschelling
2 mei 2008

Maandag ochtend lag de Z-10 al klaar in de Eemhaven, in de loop van de ochtend zijn de 4 sloepen van STC gebracht. Deze reis kregen we de Rpa22 mee. 's Ochtends hebben we de verlichting op de bak gezet en alles gecontroleerd. De Rpa22 was nog snel geverfd en na wat sopwerk lag die er weer netjes bij. 's Middags hebben we 7 sloepen op de bak gezet, de Regatta dinsdag ochtend, we hebben eerst nog een lichte training gedaan maandag middag. Dinsdag de laatste puntjes nagelopen en de Rpa22 achter de Z-10 gekoppeld. Zo klaar voor de reis. Woensdag ochtend om een uur of 7 zijn we uit de 1e Eemhaven vertrokken naar Kornwerderzand, konden niet gelijk door naar Harlingen ivm het ongunstige tij.
sloep schoonmaken
plekjes bijwerken
Na een lekker ontbijtje en een bakkie waren we op de Lek. Tijd om de Regatta schoon te maken en wat kale plekjes aan te tippen. Het was nog niet echt lekker weer. Koud en een aardig windje, maar dat mocht de pret niet drukken. Na wat wachten voor de sluis bij Vreeswijk het Amsterdam Rijnkanaal opgeschut. Dan bij Amsterdam via de Oranjesuizen het Markermeer op. De wind viel nog mee en was gelukkig schuin van achter zodat de bak ervoor kon blijven we niet hoefden te slepen. Bij Enkhuizen konden we gelijk schutten naar het IJsselmeer. Ondertussen was de wind iets minder geworden, konden we de bak er mooi voor houden. Om 10 uur 's avonds waren we bij Kornwererzand geschut en moesten we wachten op het volgende tij om met hoogwater over de Boontjes naar Harlingen te varen.
Dat was donderdag vroeg opstaan, om 7 uur motor starten en naar Harlingen. Er lag in de haven al een andere bak waar we mooi opzij konden en wachten tot de sloepen gelost gingen worden. Volgens de planning ging dat om 12 uur gebeuren. Mooi tijd voor een lekker ontbijtje. Daarna de sloepen zover los maken dat ze er zo afgehaald konden worden. Niet vergeten de stoppen er weer in te doen van de voorste sloepen. De kraan was ruim op tijd aanwezig en om 12 uur hing de eerste sloep er al in. Het ging allemaal voorspoedig, voor sommige iets te snel die zaten nog op hun gemak te lunchen. Tijdens het lossen ging het net heftig regenen. Met hulp van onze vrienden van de Havendienst Amsterdam de Regatta bij hun sloep afgemeerd, zodat wij de bak naar Terschelling konden brengen. Zij hebben ook voor ons het startnummer en de andere bescheiden voor de wedstrijd gehaald. Inschrijven en melden was alleen donderdag middag mogelijk ivm het vroeg starten van de wedstrijd. Op Terschelling nog ff snel de watertank gevuld en Andre Toet opgepikt en met de losse boot weer terug naar Harlingen. De Regatta opgehaald bij de Havendienst Amsterdam en bij de Rpa22 afgemeerd. Gelijk zoveel mogelijk water eruit gepomt. Na zo'n hele dag aan boord was het wel ff lekker de beentjes te strekken en een klein wandelingetje te maken
Tijd om te slapen, we moesten weer vroeg op. Was toch wel een onrustige nacht. Er kwamen nog een aantal roeiers alvast 's avonds laat aan boord en die dachten dat we niet aan boord waren, omdat alles donker was, maar we lagen allemaal al plat. En er was ook nog iets met een krakend luchtbed. Om een uur of zes werden we gewekt door de stuurman die aan boord kwam. Mooie tijd om op te staan. We zaten in de 1 na laatste start om 08.35 uur. Was voor het eerst in de geschiedenis van HT dat de wedstrijd zo vroeg viel, 2 mei en door het tij was het vroeg starten, de eerste start was om 07.30 uur. Om 7 uur waren alle roeiers aan boord en kwamen ook de eerste supporters al. Er is toch altijd wel een bepaalde spanning voor de wedstrijd, nou dat was goed te merken, het toilet werd goed gebruikt. Nadat iedereen genoeg had gegeten en gedronken en omgekleed was, tijd om in de Regatta te stappen. Nog een laatste blik op de route, goed smeren met vasoline en kijken of er genoeg water om te drinken was, tijd om wat warm te roeien en wachten op de start.
We hadden een goede start. De haven uit de Pollendam op, de wind stond schuin van achterin, was ZW 3-4. Dit gaf een rare korte golfslag en was niet echt prettig roeien. We bleven vlak achter de Schotse vier. Met de Toverbal voerden we een aardige strijd maar die konden we toch voor blijven. In de Blauwe Slenk liepen we aardig wat sloepen voorbij. Aan het eind van de Blauwe Slenk naar de Vlietstroom kwam de Toverbal weer dichterbij en net voor het einde van de Vlietstroom ging die ons voorbij. Voor het Schuitengat liep het veld flink in elkaar. In het Schuitengat hadden we stroom tegen, en waren er nog steeds stukken bij waar maar net genoeg water stond om te roeien. Waar het mogelijk was probeerde de stuurman in te halen maar soms moesten we er gewoon achter blijven en ff wachten. De laatste krachten werden er uitgeperst en daar hoorde je de mensen al juichen op de havenhoofden. Nog een paar honderd meter en daar was de finish. Was toch wel een pittige race en iedereen zat goed stuk. Koste ook een hoop moeite om dat stukje naar de bak te roeien. Zo tijd om wat bij te komen en wachten tot de volgboot naar binnen mocht. Gelukkig was het lekker weer.

Op de volgboot werden we door iedereen gefeliciteerd met onze prestatie. Het was lekker bijkomen, in het zonnetje, koud biertje en wat te eten. De sloepen werden al snel geladen, boot en bak afgemeerd. Werd een hele gezellige middag en de stemming zat er al goed in. Was een lange dag en korte nacht. Zaterdag om 8 uur vertrokken vanaf Terschelling naar Harlingen om hier de roeiers af te zetten die in Harlingen aan boord gekomen waren. Was schitterend weer om terug te varen, bijna geen wind, alleen jammer van een beetje bewolking. Onderweg de Rpa22 en de Regatta, schoongemaakt. Zaterdag avond tot Vreeswijk gevaren en aan de buitenkant een plekje voor de nacht gezocht. Zondag ochtend vroeg vertrokken en voor de middag in de 1e Eemhaven. Onderweg op internet gekeken en daar zagen we dat we 36e geworden waren, met een tijd van 3 uur 17 min en 10 sec. In de Eemhaven stonden al verschillende mensen te wachten om te helpen met het sloepen lossen. Dit liep allemaal heel gesmeerd en was zo gebeurd. We konden terug kijken op gezellige reis zonder gekke dingen

FOTO's HT