ZWOLSE GRACHTENRACE
18 JUNI 2016

 

De start van de ZGR is op routekaart deel A bij de tent. Daar gaan we 1 rondje gracht tegen de klok in.
Dan gaat de route verder het Zwarte water op.
We keren bij de Mastenbroekerbrug ( zie routekaart deel A, keerpunt).
Bij terugkomst in de grachten gaan we linksaf en 2 rondjes met de klok mee.
Finish is weer bij de tent waar we rechts kunnen aanmeren.

Na een vlot verlopen reis kwamen we 18 juni rond 11:30 u aan in Zwolle. Een half uur voor de geplande kraantijd, maar 11:40 lag de CdB1 al in het water. Onder een wolkendrijvende lucht brachten Gabriel, Marco, Ed en Rob onze sloep naar het Rodetorenplein; de plaats waar dit jaar de feesttent stond en de start was gepland. Nadat Raymond zijn auto had geparkeerd, kreeg hij van de Boomsluiter een lift en was er weer even een moment van 010-020 verbroedering. Later, in de grote tent, sloten Ton, Andre, Ad en Raymond Verschoor aan.
Dit jaar was de start niet alleen verplaatst, ook was de route ongeveer 500 m. ingekort en was de route ook iets anders ingedeeld: vanaf de start (tegenover Brasserie De Hofvlietvilla) een rondje linksom rond de binnenstad, dan het Zwarte Water op tot het keerpunt bij de Mastenbroekerbrug, en weer terug om nog twee rondjes rechtsom rond de binnenstad, met de finish vlak voor een feestend Rodetorenplein.

 

Na het palaver bleek ook de meeste regen wel op en brak een schuchter zonnetje door. De wind was zwak en alle voortekenen duidden op een mooie race.
Wij startten om 14:22 samen met de Octopus. Direct na een goede start moesten we in een S-bocht de Octopus toch voor laten gaan,
maar voordat we de Kamperpoortenbrug te pakken hadden, schoven we met lange halen de kleinere en lichtere kuikensloep uit Muiden toch voorbij.
Echter, toen we deze brug onderdoor gingen besloot de Octopus ineens ook dezelfde doorgang te nemen en kwam daardoor met ons in aanvaring.
Het excuus van hun stuurman ging verloren in het gekletter van riemen, en geschreeuw van de roeiers.
De Octopus wist wel als eerste onder de brug uit te komen, waarna wij de achtervolging weer inzette.
Uiteindelijk lukte het ons om de Octopus bij het keerpunt af te troeven en tot aan de finish achter ons te laten.
Tijdens de rondjes rond de binnenstad was weer scherp sturen, regelmatig versnellen en soms wat brutaal inhalen, waardoor het een prachtige race werd.
Vooral het laatste rondje rechtsom leek een dronkenmans-route, en zigzagde we zo’n 10 sloepen voorbij,
waaronder potentieel snelle jongens als de Bergevaarder, Barbarossa, Aludux, Jan van Riebeeck en Schonevaarder.
Zelfs een keer met de Stad Kampen samen onder de Nieuwe Havenbrug door; met SB riemen rakelings langs de muur en BB riemen lopen,
zodat wij in de buitenbocht die grote houten sloep naast ons voorbij konden komen.
Gelukkig kregen we hiervoor ook de ruimte en liet de Stad Kampen haar SB-riemen ook lopen. Zelf werden wij niet ingehaald.
De laatste kilometer ging het tempo verder omhoog, sleurden we de CdB1 weer naar ruim boven de 10 km/u
en wist Raymond dit keer met aftellen wel goed uit te komen. Kortom, alles klopte en uitgeput vielen de rode koppies tussen de knieën. De stuurman was tevreden.
Later bleek dat we de 15,2 km. met een gemiddelde snelheid van 9,8 km/u te hebben afgelegd: 73,23 Watt/roeier, 22e plaats van de 49. Klasse 1 waardig.

Kranen en de terugreis verliep weer vlot en wij keken met een goed gevoel terug op een mooie race;
een race waarin bleek dat ook in de Zwolse grachtenrace de CdB1 niet onder doet voor de CdB2.