RONDJE IJSSELMONDE
20 MAART 2016

 

Na een hele winter hard trainen is het echte werk afgelopen zondag, 20 maart, begonnen. Willem had een rondje IJsselmonde georganiseerd met 4 sloepen en 2 volgboten. Zondagochtend verzamelde zich 2 teams en enkele reserve roeiers van de andere teams zich in de 1e Eemhaven. Wij hadden zelf 6 reserve roeiers uit Deventer om onze teams te versterken. Om 9.00 uur naar de boten en sloepen. Nog even wat roeimateriaal en cateringspullen op de volgboten gezet. Goed de eieren en stollen werden jammer genoeg niet juist verdeeld en er werd nog wat vergeten uit de koelkast voor op brood ondanks Willem zijn briefjes. De spanning liep behoorlijk bij hem op. Zeker toen even later het snelheidsklokje van de standaard in het water viel. Rond de klok van 9.30 uur vertrok de Havendienst 2 richting Schiedam om de eerste sloepen die uit de stad kwamen op te vangen. Wij vertrokken even later ook uit de 1e Eemhaven richting de rivier waar we de Last of Titanic en De Zwarte Duivels, uit de stad, ontmoeten. Het team van TIOG verrasten ons nog met een eigen volgboot, leuk scheepje, dat verlichte voor ons de opvang van reserve roeiers van dat team. Deze sloepen wisselde gelijk een aantal roeiers in de Wilhelminahaven vanaf de volgboten. De RPA 24 begeleide alles en regelde de communicatie tussen de sloepen en radarposten. De Havendienst 2 hield de achterhoede in de gaten en sloot de rij van het konvooi. De tocht was keurig aangemeld en voorbereid om de veiligheid te waarborgen tussen de schepen. We zijn per slot van rekening toch maar hele kleine sloepjes. Ook het woelige water wat soms werd veroorzaakt door de snel voorbij varende schepen was iets waar de stuurlieden in de sloep op bedacht moesten zijn. In rap tempo voor stroom langs Vlaardingen naar de Oude Maas. Op de splitsing van de Oude Maas en Nieuwe Maas moesten we even wachten voor uitvarende zeevaart, het was een heel kleintje maar de radarwaarnemers vonden het een goed besluit van ons. Konden de roeiers gelijk wat drinken. Flink stuk tegen de stroom in richting Dordrecht. Het was tussen de bruggen zwaar buffelen want er liep nog een behoorlijke ebstroom. Doordat het vrij laag water was en de diepgang van de RPA 24 te groot was werd de volgende wissel verplaats van de Voornse sluis naar het haventje van Spijkenisse. Vanaf de oever en de flats werden we gadegeslagen door enkele toeschouwers die ons gedag zwaaide en misschien wel dachten: waar beginnen ze aan. Het was intussen lekker weer geworden en menigeen trok een truitje uit. Ja dat roeien zorgde er wel voor dat de roeiers het warm kregen maar de stuurman zat lekker ingepakt in een dikke jas want de temperatuur was nog wat aan de lage kant. De Last of Titanic had al gauw door dat onder de oevers minder tegenstroom liep en zelfs tussen de kribben dook om minder weerstand te krijgen. Willem riep dit ook naar zijn maten maar ze hadden het intussen ook door doordat enkele malen de Last of Titanic snel dichterbij op de koplopers kwam. Hoewel het een training/toertocht was werd er toch af en toe gestreden voor de koppositie! Bij de Heinenoordtunnel werd er wederom gewisseld. De sloepen kwamen dan langzij de volgboten: RPA 24, Havendienst 2 en de Sperwer. Dat liep gesmeerd en de 4 sloepen waren gemiddeld in 10 minuten van enkele verse roeiers voorzien. De vermoeide roeiers kregen een etappe rust voor wat eten of drinken. In Dordrecht werd in het Malle Gat een pauze van een half uur ingelast zodat ook de stuurlieden even wat konden eten en drinken. De lunch en een soepje werden gretig verorbert. Even de benen strekken en opwarmen want als je een paar uur achterin de sloep staat krijg je het wel koud. Na de pauze weer even melden bij de radarpost en verteld wat onze bedoeling was. Na contact met enkele binnenvaartuigen kregen we vrijbaan om over te steken naar de Noord. Op de Noord zochten we de bakboord oever op en koerste we de Rietbaan in. Lekker rustig water waar 3 sloepen dicht achter elkaar langs het kantje roeide om de stegenstroom zoveel mogelijk te ontwijken. De Zwarte Duivels raakte wat achterop waarop Willem ingreep en aan de andere sloepen vroeg iets in te houden. De Havendienst 2 sloot de achterhoede en begeleide deze sloep. Even later bij de splitsing even wat aandacht voor kruisende grote schepen. Willem nam contact op met een groot passagiersschip en kreeg de vrije baan om over te steken. Mooi dat velen zo meewerkten. We zaten weer op de Noord en koerste richting Ridderkerk waar weer een wissel plaats vond. Hier kregen we echt het gevoel: we gaan de laatste kilometers in en hopelijk snel de stroom weer mee. Na zo kilometertje roeien kwamen we weer op de Nieuwe Maas en voeren nu richting Rotterdam. De stroom ging van lieverlee weer met ons mee lopen. Dat was wel lekker want sommige hadden het zwaar gehad want op enkele plekken hadden we aardig wat tegenstroom gehad.
In Rotterdam namen we afscheid van de 2 teams die uit de stad kwamen, zij doken het Boeregat en de Leuvehaven in. De Cor de Bruin 1 en 2 begonnen na de laatste wissel aan het laatste stukje naar de 1e Eemhaven. De meeste roeiers hadden ruim 50 kilometer geroeid en enkele zelfs meer. Moe en voldaan van deze trainingstocht meerden we af en in een mum van tijd was met hulp van alle roeiers alles opgeruimd. Tijd voor een versnapering dat ging er wel in, ook dat had Willem weer keurig verzorgd!

Roei team Port of Rotterdam bedankt ieder, zeker de andere teams en reserves, voor hun inzet om deze training/toertocht de doen slagen.

Foto's Rondje IJsselmonde