12 Juni 2010
Kaagrace

Om 09.00 uur zijn Willem, Mario en Yvonne met de "Cor de Bruin" naar de Kagerplassen vertrokken. Gladjes verliep het kranen, Willem en Mario hielden de sloep in de gaten terwijl Yvonne de trailer op een mooi plekje in een weiland parkeerde. We kregen met de sloep een sleepje naar de jachthaven. Tijd voor een bakkie koffie. Het wachten was nu op de overige roeiers. Het was gelukkig redelijk weer: droog en zonnig maar er stond wel een stevige bries. De locatie zag er ook schitterend uit met een mooi gezicht op de Kagerplassen. In de loop van de ochtend kwamen de overige roeiers terwijl de dames sloepen van start gingen.

Om twee uur was het de start van de heren sloepen. Voor die tijd was het even dringen geblazen bij de toiletten: menig roeier of stuurman vreesde de tocht of de route over diverse plassen en sloten. Onze sloep " Cor de Bruin" zat in de tweede startgroep. Willem zocht de hoge kant op, vanwege de harde wind, maar dat deden er meer. Het was dringen geblazen, met 12 sloepen, bij de startlijn. Willem besloot vlak achter de Arad te blijven. De gedachten was om rustig te starten en vlak achter de snelle sloepen te wachten op een geschikt moment om te passeren.

Na het startschot ging de startgroep met 12 sloepen langs de Lakerpolder het Norremeer op. Op het eerste stuk liepen de Arad en deGrutte Bear licht op ons uit. Gelukkig wisten we enkele sloepen achter ons te houden. We kwamen ook dicht in de buurt van de Evert Deddes die we toch vrij snel wisten te passeren. Tijdens de passage riepen we zoals gewoonlijk naar elkaar: Rotterdam, Rotterdam. Nu waren we de Arad en de Grutte Bear wat dichter genaderd, de wind schuin van achteren, was nu iets in ons voordeel. Tijdens het ronde van het eiland Faljeril, waar het vrijwel windstil was, wisten we de Arad te passeren. Dat gaf ons moed daar we wisten dat dit een snelle sloep is die altijd in de top van het klassement eindigt. Via het Gravenwater en de Eijmerspoel draaiden we met de sloepen het Spijkerboor op. Snel kwamen we via de Kever in het smalle vaarwater de Boerenbuurt, de Ade, het Diepenbroek op het iets bredere Sever terecht. Wij waren intussen de sloep Haarlemmerhout zeer dicht genaderd maar konden hem in de smallere wateren niet passeren maar op de Sever sloegen we onze slag. De roeiers in de Haarlemmerhout gaven nog even wat extra maar moesten toch toezien hoe wij langzaam passeerden. We voelden dat het lekker liep en de roeiers kregen zelfs de moed om op andere dingen te letten dan roeien. De stuurman begreep al snel dat door het mooie weer er genoeg te zien was op de jachten waar we vlak langs voeren en wist door een tempo versnelling de aandacht weer bij het roeien te krijgen. Via het Spijkerboor en het Zweiland voeren we even later weer langs start en finish. De toeschouwers en de speaker in de starttoren riepen de roeiers luid toe. Het grootste gedeelte van de race zat er nu op maar door de wind en de golven op 't Joppe viel het niet mee om de Grote Sloot te bereiken. Gelukkig was het hier vrijwel windstil zodat het tempo weer opgeschroefd kon worden. Gelukkig zag Willem in de verte nog een sloep voor zich uit roeien want een enkele keer twijfelde hij of hij het juiste vaarwater invoer. Intussen roeiden we nu vlak langs de huizen van Warmond met hier en daar een schitterend jacht aan het steiger. Hier werd het ook wat drukker met diverse boten en zeiljachten zodat het goed opletten was waarheen ieder voer. Gelukkig werd het vaarwater weer breder en via de Spriet en de Laeck roeiden we de laatste kilometers naar de finish. We zagen nog wel de Grutte Bear dichterbij komen maar met een hoger tempo en wat extra krachtinspanning wisten we deze topper toch voor te blijven. Onder luid gejuich vanaf de wal, van de toeschouwers, ging de "Cor de Bruin" over de finish. Wij hadden een goed gevoel over deze race. Het liep lekker en veel bekende namen hadden we achter ons gehouden of waren we dicht genaderd. Wij waren wel nieuwsgierig naar de uitslag. Eerst even bijkomen in de jachthaven met wat biertjes en wat lekkers erbij. Willem had weer genoeg meegenomen. Daarna was het sloepen laden. Jammer genoeg liep dat niet zo soepel. Sommige trailers stonden goed in de weg bij de uitgang van het weiland, om het laden op beurt van aankomst bij de kraan vlot te doen verlopen. Wij hadden daardoor pech en waren daardoor vrij laat aan de beurt terwijl onze sloep al lang klaar lag. Het kranen ging opzich erg vlot en de mannen bij de kraan assisteerden erg goed zodat we snel nog een plekje langs de dijk konden vinden. Toen terug naar de tent voor de BBQ. We waren nog net op tijd terug en lieten ons de heerlijke BBQ goed smaken. Gelijktijdig begon ook de prijsuitreiking. Jammer we kwamen niet de top 3 voor. Maar hadden ten opzichten van de vorige wedstrijden weer vooruitgang geboekt. 24e Plaats en enkele concurrenten achter ons gehouden. Niet geheel ontevreden besloten we weer naar huis te gaan.